سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نــــــد یـــــــــــر

کمک های اولیه جستجو ونجات درجاده(قسمت اول)


                                کمک های اولیه و اهمیت آن در حوادث رانندگی :

یکی از عمومی ترین دلا یل مرگ قربانیان تصادفات جاده ای، آنوکسیا یعنی ناتوانی در تامین اکسیژن به دلیل بسته شدن مجاری تنفسی است. ( به طور متوسط کمتر از چهاردقیقه پس از انسداد مجاری تنفسی، مرگ اتفاق می افتد.) زمان معمولی برای رسیدن آمبولا نس به محل حادثه، حتی در مناطقی که دارای امکانات عالی امدادی هستند،10دقیقه است و اگر در طول این مدت اقدامات اولیه برای بازگشت تنفس مجروحان انجام نشود، بسیاری از آنان خواهند مرد. به همین دلیل استفاده از تکنیک های کمک های اولیه، به ویژه با روش های صحیح تا رسیدن تیم های اورژانس پزشکی، معنایی بین مرگ و زندگی برای قربانی حادثه دارد.

بررسی های پزشکی نشان می دهد که بعد از یک تصادف، ساعات طلا یی برای مجروحان حادثه وجود دارد. درطول این زمان، قربانی حادثه متوقع است که وسایل نجات فورا فراهم شود و در ادامه، مراقبت های پزشکی بعدی نیز به کمک آید تا او شانس بیشتری برای زندگی داشته باشد و میزان آسیب دیدگی های ناشی از تصادف برای او کمترشود.

توجه به زمان در عملیات امداد رسانی، نقش بسیار مهم و حیاتی در این زمینه ایفا می کند، به ویژه زمانی که گروه امداد وجود ندارد و یا تاخیر کرده است. در این لحظات هرکس که آموزش کمک های اولیه را گذرانده باشد می تواند به مجروحان تصادفات جاده ای کمک کند. اگر آمبولا نس در دسترس نباشد اغلب آنها را می توان با وسایل نقلیه گذری به مراکز پزشکی منتقل کرد، البته توجه به این نکته نیز ضروری است که نحوه و کیفیت این کمک رسانی قویا منوط به داشتن آموزش کافی در مورد کمک های اولیه است.

در تصادفات جاده ای، اغلب مرگ ها در غیاب مراقبت های پزشکی اتفاق می افتد. البته بعضی از این مرگ ها به دلیل جراحات اولیه غیرقابل اجتناب هستند، اما تعداد قابل توجهی از جراحات می تواند به مرگ منجر نشود. این تفاوت از مقایسه نرخ متفاوت مرگ ومیر ناشی ازجراحات تصادفات جاده ای در کشورهای مختلف مشخص می شود. مثلا بررسی آماری تعداد مجروحان حوادث رانندگی در کشور های ایران و مالزی و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، ژاپن، کانادا و... نشان می دهد که تعداد مجروحان در ایران و مالزی بسیارکمتر است، به طوری که در بین21 کشور، ایران در رتبه دوازدهم و مالزی در رتبه چهاردهم قراردارد. در حالی که آمریکا، ژاپن و کانادا به ترتیب اول تا سوم هستند. اما در بررسی تعداد فوت شدگان حوادث رانندگی آمارها کاملا برعکس می شوند یعنی از نظر آمار فوت شدگان در بین 21کشور، ایران رتبه اول و مالزی رتبه دوم را دارا هستند در حالی که آمریکا رتبه هفتم، ژاپن رتبه بیست و دوم و کانادا رتبه پانزدهم را به خود اختصاص می دهند. در این جاست که اهمیت کمک های اولیه و امدادرسانی در صحنه تصادف اهمیت خود را نشان می دهد.

کمک های اولیه شامل متدها و تکنیک هایی است که عملیات مربوط به پیشگیری، آمادگی و فوریت در پاسخگویی به موارد اورژانس را بهبود می بخشد. کمک های اولیه نه تنها در حوادث جاده ای کاربرد دارد بلکه در محیط خانه و محل کار نیز می تواند مورد استفاده قرارگیرد. از موارد پزشکی نیز که بگذریم، دانش کمک های اولیه می تواند به افزایش مسوولیت اجتماعی و ارتقا ارزش های انسانی کمک کند. به همین دلیل در بسیاری ازکشورها پیشنهاد شده است که برای عابران و رانندگانی که با حسن نیت به مجروحان حوادث جاده ای کمک می کنند، نوعی مصونیت قانونی ایجاد شود.

به دلیل اهمیت نقش کمک های اولیه در کاهش قربانیان تصادفات ترافیکی،طبق سند راهنمای سال2000اتحادیه اروپا، تمامی کشورهای عضو اتحادیه از تاریخ اول اکتب2003 مکلف شده اند که اقدامات ضروری را انجام دهند تا متقاضیان گواهینامه رانندگی بیاموزند که در یک تصادف چگونه باید رفتار کنند و چگونه به قربانیان حوادث جاده ای کمک کنند. (چگونگی تخلیه و انتقال مسافران سالم و مجروحان و اجرای کمک های اولیه ) این سند راهنما همچنین اشاره می کند که آموزش و بازآموزی دوره های کمک های اولیه باید برای رانندگان حرفه ای نیز برگزار شود.

در آوریل2001 نیز، شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل UNECOSOC، تصمیمی اتخاذ کرد که بر اساس آن، نقش و اهمیت آموزش کمک های اولیه و همچنین وسایل کمک های اولیه همراه با توصیه های لا زم برای استفاده کنندگان از جاده ها مشخص و پررنگ شود. این تصمیم در تمام کشورهای عضو از سال2003لا زم اجرا بوده است.این برنامه نتیجه همکاری و مشارکت بسیار نزدیک میان فدراسیون اروپایی قربانیان حوادث ترافیکی، سازمان جهانی صلیب سرخ و هلا ل احمر بوده است.در آموزش کمک های اولیه به جز رانندگان عادی وحرفه ای می توان سایر گروه های مردم مانند کودکان، دوچرخه سواران، موتورسیکلت رانان و رانندگان تاکسی را نیز در نظر داشت.

 استانداردهای کمک های اولیه

آموزش به منظور حمایت و نجات زندگی انسان ها، سازمان های و بنیادهای بین المللی را به مشارکت عملی واداشته است. این آموزش با ایجاد آگاهی و گسترش خلا قیت از طریق پوشش رسانه ای، برگزاری دوره های آموزشی به صورت حضوری یا غیرحضوری بر پایه سیستم آموزش الکترونیکی و با استفاده از سی دی و اینترنت، کامل می شود.آموزش کمک های اولیه را می توان در فعالیت های گروهی نیز جای داد، البته اساسی ترین نکته در مورد این آموزش این است که در ارائه آن باید به شرایط محلی، آداب و رسوم و ظرفیت های هر منطقه توجه داشت و احترام گذاشت.به علا وه، آموزش مردم به طوری که از عهده کمک به مجروحان تصادفات رانندگی برآیند، باید حاوی اطلا عات زیر باشد:

- باید موارد مورد آموزش در فواصل مختلف دوباره یادآوری وتمرین شوند.


- باید پوشیدن لباس های رفلکتیو برای دیده شدن در شب، استفاده ازکلا ه ایمنی، بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مجاز به طور مرتب مورد تاکید قرارگیرد.

- باید در صحنه تصادف، ایمن و حمایتگر عمل کرد یعنی باید از تصادفات بیشتر جلوگیری کرد و ریسک آن را برای امدادگران به حداقل رساند و در مورد ایمنی خود و نیز ایمنی مجروحان حادثه و سایر عابران نیز مطمئن شد.

- باید موضوع تصادف را به اورژانس و پلیس گزارش کرد، اطلا عات مربوطه را داد و توصیه های لا زم را اجرا کرد.

- باید آموخت وقتی که ضرورت ایجاب می کند چگونه یک مجروح را از جای خود حرکت داد.

- باید وضعیت جسمانی مجروح را ارزیابی کرد یعنی علا ئم حیاتی، میزان هوشیاری، وضعیت گردش خون و تنفس کنترل شود و همچنین نیازهای روانی که می تواند تاثیرگذار باشد، حتی الا مکان برآورده ساخت.

- باید چگونگی مواجهه با خونریزی، ناهوشیاری، شوک و شکستگی استخوان را آموخت.- باید به شخص مجروح امکان داد تا رسیدن نیروهای امداد، در وضعیت راحتی قرار داشته باشد.

- باید شرایط را زیر نظر داشت و با حمایت های روانی، روحیه مجروح را حفظ کرد.

- باید قادر بود که ضمن نظارت بر شرایط روحی و روانی شخص مجروح، کمک های مورد درخواست را نیز پیگیری کرد.