سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نــــــد یـــــــــــر

کمکهای اولیه جستجو ونجات در جاده (قسمت دوم)


جعبه کمک های اولیه 

از موارد اصلی و اساسی که همیشه باید همراه باشد، جعبه کمک های اولیه است. در این جعبه باید وسایلی باشد که بتوان با استفاده از آنها به صورت کاملا مطمئن:

- خونریزی های خارجی را کنترل کرد

- شکستگی هارا ثابت نگه داشت

- از کاهش دمای بدن قربانی و دچار شوک شدن او جلوگیری کرد

- از جراحت ها مراقبت کرد

- پیام اعلا م خطر نوشت

- روشنایی لا زم را ایجاد کرد

 این تذکرات نیز ضروری است که:

- وسایل کمک های اولیه باید در یک جعبه محکم جای داده شده و قابل دیدن باشد.

- جزوه راهنما شامل مراحل کمک های اولیه و شماره تلفن های مراکز امدادی باید در این جعبه باشد.

علا وه بر همه موارد قبلی به همراه داشتن یک وسیله هشداردهنده (مانند مثلث قابل دیدن)

می تواند سایر رانندگان را متوجه موقعیت کرده واز تصادفات بیشتر جلوگیری کند.

 آموزش کمک های اولیه

بسیاری از موسسات مانند صلیب سرخ جهانی و هلا ل احمر، آموزش کمک های اولیه را سازماندهی می کنند. به عنوان مثال درکشور غنا، رانندگان تاکسی برای دریافت مجوز کار باید دوره آموزشی کمک های اولیه را گذرانده باشند.تحقیق انجام شده ای نشان می دهد که 61درصد آنان در سال اول از مهارت خود استفاده کرده اند. سازمان صلیب سرخ تایلند نیز اخیرا یک مرکزآموزش کمک های اولیه تاسیس کرده است که آموزش رانندگان تاکسی و اتوبوس و سایر گروه های مردم را به عهده دارد. مراکز مشابه نیز در بلغارستان، تونس، یمن و ساحل عاج وجود دارد. پلیس و ماموران آتش نشانی کره جنوبی، اکوادور و اسلوونی نیز این آموزش ها را می بینند. درآلمان و نپال، کودکان در سنین مختلف آموزش کمک های اولیه را می بینند.

علا وه بر صلیب سرخ و هلا ل احمر بعضی از شرکت های بزرگ نفتی و شرکت های حمل ونقل محلی در کشور های فیجی، فیلیپین وگامبیا از برنامه آموزشی کمک های اولیه حمایت می کنند.

در بوسنی وهرزگوین، هنرجویان رانندگی از نظرقانونی موظف هستند قبل از اینکه گواهینامه رانندگی بگیرند، گواهینامه آموزش کمک های اولیه را کسب کنند.

اغلب کشورها پست های امدادی در جاده ها و بزرگراه ها مستقرکرده اند. مثلا در ایران و ویتنام پست های دائمی امدادی در جاده ها مستقرشده است. در توگو، 90 پست امدادی در طول تابستان باز می شوند. در تونس، عربستان سعودی، بولیوی و فیلیپین پست های امدادی ویژه در مدت برگزاری آیین های مذهبی در جاده ها مستقر می شوند. در بعضی از کشورها نیز تعدادی از پمپ بنزین ها به عنوان پست امدادی مورد استفاده قرارمی گیرند.

اتحادیه اروپا از فعالیت های آموزشی در زمینه کمک های اولیه به منظور تشویق شهروندان اروپایی برای یادگیری و دانستن آنچه که باید در هنگام وقوع یک تصادف انجام دهند، حمایت می کند.صلیب سرخ اروپا، دو برنامه فعالیت برای ارتقا میزان پیشگیری از حوادث در هنگام رفت وبرگشت به مدرسه را سازماندهی کرده است.

در کاستاریکا، صلیب سرخ یکی از اعضای شوراهای محلی ایمنی جاده ای است ودر جمهوری چک، صلیب سرخ یکی از اعضای شورای ملی ایمنی جاده ای است.

خیلی از کشورهای جهان نیز9 سپتامبر یعنی روز جهانی کمک های اولیه را با تمرکز و تاکید برایمنی جاده ای برگزار می کنند.